Lite recept!

Här kommer lite recept på maträtter/bakverk som jag brukar göra.
Idag så gjorde jag orientalisk fisk-och räkcurry gratäng, väldigt gott och så enkelt.

Fisk-och räkcurry:
500 g vit fiskfile
300 g räkor (utan skal)
2 vitlöksklyftor
2 tsk orientalisk curry (går bra med vanlig curry oxå)
2 msk tomatpure
2½ dl matgrädde
salt
Lite ost att strö över

Salta fisken och lägg i ugnsäker form.
Pressa vitlöken och fräs i smör. Tillsätt tomatpuren, curryn och räkorna och låt fräsa ca 1 minut, häll över grädden.
Häll sedan allt över fisken och strö över ost.
In i ugn på 225 g i 20 min, grädda i översta delen av ugnen.
Gott att servera med ris.

Krabblasagne:
2 burkar krabba (170 g)
1 purjolök
smör
3 msk vetemjöl
5 dl mjölk
2 dl matgrädde
4 smk hackad dill
1 dl riven parmesanost
salt och peppar
lasagneplattor

Häll av vattnet från krabban.
Finhacka purjolöken, fräs den i smör och strö över vetemjöl. Häll på mjölk och grädden och låt koka upp ca 2-3 min under vispning.
Tillsätt dill, krabba och parmesanost, smaka av med salt och peppar.
Varva krabbsås med lasagnen.
Grädda mitt i ugn på 200 g i ca 20-30 minuter.

Banankaka:
25 g margarin
2 ägg
1 dl socker
2 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
2 bananer
½ dl mjölk

Smält margarinet och låt det svalna.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Tillsätt mjölet som är blandat med bakpulver och rör om med en slev (kakan blir lite fluffigare då än om man kör med elvisp).
Mosa bananerna och rör ner dem i smeten + matfettet och mjölken.
Häll smeten i en smord och bröad form.
Grädda i ugn på nedersta gallret på 175 g i ca 35 min.

Kommentarer
Postat av: Lollo

Dessa 3 recept ska absolut provas! Låter underbart GOTT! TACK! <3

2010-05-06 @ 16:18:48
URL: http://lilalollo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0