Måndag!

Har nyss kommit in efter att ha varit ute en sväng och plackat bort lite gamla blommor m.m. Det var verkligen jätteskönt ute. Jag tycker att hösten är en härlig och mysig årstid.
Hade tänkt att lägga upp lite bilder jag tog idag när jag var ute men som vanligt med den där systemkameran har Örjan ställt in på någon inställning som gör att man måste bearbeta dem i datorn först innan dem är färdiga och jag kan fortfarnde inte med det.
Det är väl konstigt att inget ska få vara enkelt ibland.

Tänkte även dela med mig lite recept som min Mamma gjorde rätt så ofta då jag var ung och bodde hemma fortfarande. Det lät ju som om det var 100 år sen, hahaha!

Räkfylld smördegsplatta

2 st Färdigkavlade smördeg
150 g Bacon
200 g Skivad champinjoner eller varför inte kantareller såhär års
1 Purjolök, hackad
1 kg Skalade räkor 
2 dl Creme fraiche
1 tsk av Curry, Dragon och Paprikapulver
Salt och Peppar

Fräs baconet i stekpanna tills det nästan är färdigt. Tillsätt purjon och champinjonerna och stek på dem lite. Blanda ner kryddorna och creme fraichen och rör om. Smaka av med salt och peppar och ev mer av kryddorna.
Lägg till sist i räkorna.

Ta en av smördegsplattorna och lägg ut på ett bakplåtspapper i en långpanna. Lägg på räkfyllningen och den andra smördegsplattan ovanpå det. Nyp ihop kanterna och pensla översidan med ägg.
In i ugnen 225 grader i ca 15-20 min.

Gott gott gott!!!!

Räkor I Het Sås

1-1,5 kg Räkor
1 tsk Curry
1-2 Vitlöksklyftor
½-1 krm Kajenpeppar
2 msk Tomatpure
1 msk Soja
2 dl Cremefraiche
2 dl Vatten
1 fiskbuljongstärning
½ Gurka
1 Paprika
Ev. lite grädde i oxå om man vill

Tärna paprika och gurkan.
Fräs curry, kajenpeppar och pressad vitlök i smör någon minut.
Tillsätt tomatpuren, creme fraichen, buljongen, vatten och sojan. Låt koka samman några minuter.
Blanda ner paprika, gurkan och ev. grädden och låt koka ytterliggare några minuter. Tillsätt tillsist i räkorna och dra bort från plattan.
Servera med ris och tex. brytbönor till.

Denna rätt bjöd vi Tony&Guje på när dem var här i Lördags, dem gillade det och det gör jag med och även Örjan =) Sååå gott!

Idag har jag även bakat lite bröd, rågkakor och det vart jättegott.
Nu ska jag boka tid hos Fia för det hade jag råd med denna månad, tur det säger jag bara.

Ja just det! Ska väl ta och passa på att lägga upp en liten fin bild på Mamma&Pappa eftersom min Pappa skällde på mig häromdagen att jag måste göra det eftersom hans ena syster från Finland läser min blogg. Så nu lägger jag upp ett kort här på dem blivande morföräldrarna=)))
Varsågod!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0