baka baka liten kaka

Igår bakade jag en jättegod Sockerkaka med smak av Vanilj och Persika.
Här är receptet:

Ugn 175 grader ca 45 - 50 min

1 smord och bröad sockerkaksform

  • 200 g rumsvarmt smör
  • 2,5 dl socker
  • 3 ägg
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker eller 3 krm Vaniljarom
  • 1 dl grädde (eller mjölk)
  • 2 dl frysta eller färska hallon ( eller rivet skal av citron, lime, apelsin etc, eller persika, blåbär eller björnbär eller vad man vill)

Sätt på ugnen. Smörj och bröa formen. Rör smör och socker pösigt med elvisp (eller för hand), tillsätt ett ägg i taget. Smeten kan nu bli lite grynig - men den fixar till sig när mjölet kommer i. Rör ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker (Vaniljaromet hade jag i efter äggen) och till sist grädden.
Häll i formen och klyfta persikorna och tryck ner dem lite i smeten.
Grädda nertill i ugnen ca 45 - 50 min. Prova med sticka. Låt svalna något i formen innan den stjälps upp.

Jag fick grädda min kaka i 1 tim och 20 min, fråga mig inte varför men den vart god allafall. Sen så använde jag mig av Vanlijaromen istället för Vaniljsockret. Det blir sååå mycket godare och en tydligare Vaniljsmak på kakan =)
Kakan bjöd jag både mina Svärföräldrar som var här på lunch och Jenny och Bure. Fick Godkänd av dem alla!

På em då Jenny och Bure var här så skulle Jenny hjälpa mig att bleka håret =/ Som vanligt var jag nervös för att håret skulle bli pippigult, hehehehe! Men det vart rätt så bra, visst vart det lite gula skiftningar men i Lördags då vi tre var iväg till Marieberg så passade jag på att köpa Silverschampoo, ifall att =)
Så nu har jag duschat håret och använd mig av Silverschampoot så får vi se.



Här är jag lite nervös för att håret var både grått och lite gult.


Och såhär vart det!


Kommentarer
Postat av: Emma

Fin du.blev i håret :) hoppas jag kan se det i veckan! Är lite körigt med jobb och tenta... BLÄ! :)

2012-04-24 @ 21:19:52
URL: http://emmarapp.blogg.se/
Postat av: Susanne

Du är så duktig Emma Blemma =) Vi kanske kan träffas på Lördag, vi har tänkt att gå en sväng på marken då...

2012-04-24 @ 21:48:38
URL: http://suzzibuzz.blogg.se/
Postat av: Emma

Det tycker jag vi ska :))

2012-04-25 @ 10:28:59
URL: http://emmarapp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0